Thursday 28 April 2011

Kena saman 250 buang sampah...pulau sana...

RM250 hukuman untuk orang yg membuang sampah di jalan tertangkap melempar puntung rokok ke laut


Sebuah PENGUNJUNG ke pulau itu menerima 'keras menyambut' ketika ia didenda RM250 untuk sampah.
Mohammad Iqbal Abdul Karim dari Kuala Lumpur tertangkap melempar puntung rokok ke pinggir laut Gurney Drive oleh Penang Municipal Council (MPPP) pegawai selama operasi 90-minit pada pelancongan popular menghantui.

Mahal kebiasaan buruk: Mohammad Iqbal (kanan) menerima panggilan-Nya untuk mengotori di Gurney Drive, George Town


Orang itu terdengar memohon untuk dibiarkan lolos kerana ia tidak menyedari Peraturan sampah yang ketat di negara bahagian.
MPPP pembantu kesihatan awam Abdul Kahar Ali Hudin, yang mengeluarkan surat panggilan, kata sampah tidak dibenarkan terlepas dari yang berasal dari negara satu.

"Itu tidak masalah dari mana anda berasal dari, anda tidak perlu sampah sembarangan," katanya.
Majlis meningkat denda untuk membuang sampah sembarangan dari RM50 ke RM250 bermula 1 Januari.
Bercakap kepada wartawan, MPPP Kesihatan Awam Pengerusi Jawatankuasa Tetap alternatif Ah Ong Teong mengatakan dewan melancarkan kempen anti-orang yg membuang sampah di jalan pada tarikh 15 dan sampai tarikh 1 April telah mengeluarkan jumlah keseluruhan 123 surat panggilan untuk litterbugs di Kota Padang, Gurney Drive, Komtar bus terminal dan Batu Ferringhi.

Sebanyak 39 telah tertangkap melempar puntung rokok, 44 telah tertangkap untuk benar pembuangan sampah makanan mereka dan 40 untuk membuang botol plastik dan pembungkus makanan tanpa pandang bulu pada hari Jumaat malam.
"Skuad kami, terdiri daripada empat pegawai dewan, telah berkawal di kawasan-kawasan ini selama dua minggu terakhir dan akan terus melakukannya tanpa batas," katanya, sambil menambah bahawa pegawai dari dewan Penguatkuasaan dan Perkhidmatan Perkotaan jabatan dan negara Jabatan Kesihatan juga dikuasakan untuk masalah surat panggilan.

Kesihatan umum pembantu K. Kasi mengatakan beberapa dari mereka yang telah didenda secara verbal agresif dengan petugas.
"Salah seorang doktor mengatakan kepada saya bahawa ia tidak melihat 'tidak litter' tanda ketika aku mengeluarkan dia panggilan," katanya.
"Jawapan saya sederhana saja - anda tidak melihat tanda 'tidak mencuri' tetapi bermaksud perbuatan itu dibenarkan?
"Penang tidak akan pernah kembali bersinar kalau tidak ada perubahan dalam sikap masyarakat," katanya.

Kalu pi jangan Pulau Buang sampah merata-rata .............

No comments:

Post a Comment